Film
Nosferatu wampir
W cyklu: Werner Herzog. Wizjoner kina
Nosferatu wampir to remake mistrzowskiego, niemego dzieła Friedricha Wilhelma Murnaua z 1922 r., o którym Herzog w jednym z wywiadów powiedział, iż jest to dla niego najważniejszy film w historii niemieckiego kina. W ujęciu Herzoga, Dracula jest jednak zupełnie nowym odczytaniem tej postaci. Jest wprawdzie monstrualny, krwiożerczy i nienasycony, jest sprawcą zła rozprzestrzeniającego się z siłą pandemii, ale przy tym wszystkim jest istotą głęboko ludzką, boleśnie odczuwającą swe krwawe napiętnowanie. Zło, które w sobie nosi, zdaje się być przeciwne jego naturze łaknącej miłości i akceptacji. Zabijając i zarażając innych, czyni to z tragiczną świadomością dwoistości swego jestestwa, żywiąc głęboką odrazę do własnych, wampirzych poczynań. Herzog, mimo że obficie czerpał z Murnaua, stworzył jednak film o zupełnie odmiennych znaczeniach. Ze wszystkich jego obrazów ten jest najgłębiej oniryczny. Jest to swego rodzaju wizja podwójna – twórcy i samego bohatera opowiedzianej historii. Stąd film można analizować na kilku piętrach metaforycznych znaczeń.
Organizacja: Stowarzyszenie Kin Studyjnych i Goethe-Institut Warszawa
Projekt współfinansowany przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej
Partner: Państwowy Instytut Wydawniczy
Projekt plakatu: Marta Polaczuk
Przygotowanie prelekcji: dr Ewa Fiuk & Realizacja nagrania: Stanisław Wójcik
Patron medialny: Pełna Sala, Kultura wokół Nas