Film
W ciemności
W cyklu: W ciemności
Nominacja do Oscara 2012 w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny
XIX Międzynarodowy Festiwal Sztuki Autorów Zdjęć Filmowych Plus Camerimage 2011: Grand Prix, Złota Żaba.
Dziesięć nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, w tym za najlepszy film, reżyserię (Agnieszka Holland) oraz główną rolę męską (Robert Więckiewicz).
Katolik… grzesznik… drobny złodziejaszek… Leopold Socha, Polak ze Lwowa – przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Za pieniądze. Jednak to, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.
Prawdziwą historię Leopolda Sochy i uratowanych przez niego Żydów opowiada przejmujący film Agnieszki Holland W ciemności – polski kandydat do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny, z wybitną rolą Roberta Więckiewicza i międzynarodową obsadą (m.in. nagrodzona Srebrnym Niedźwiedziem MFF w Berlinie Maria Schrader, Benno Furmann, Agnieszka Grochowska, Kinga Preis, Herbert Knaup, Krzysztof Skonieczny, Marcin Bosak, Julia Kijowska, Michał Żurawski).
Poruszający obraz autorki Tajemniczego ogrodu i nominowanego do Oscara dzieła Europa, Europa został wyprodukowany przez Studio Filmowe Zebra (w koprodukcji z Niemcami oraz Kanadą). Scenariusz filmu zainspirowała książka Roberta Marshalla In the Sewers of Lvov.
„Chciałabym, aby ten film był bliski bohaterom, rzeczowy i uczciwy emocjonalnie. Z kamerą podążającą za postaciami przez niekończące się kanały. Ciemność musi pozostać ciemnością a widzowie muszą czuć, że są tam razem z bohaterami”. Agnieszka Holland
„Odważny, epicki film, daleki od konwencjonalnej rozrywki. Napięcie, które twórcy potrafią wykrzesać z prawdziwej historii, jest jednocześnie mordercze i inspirujące”. Joe Morgenstern, Wall Street Journal
„Przyprawiająca o gęsią skórkę sceneria sprawia, że W ciemności ma więcej wspólnego ze współczesnymi horrorami niż z dotychczasowymi filmami o Holokauście (…). Sam film wydaje się niemal odpowiedzią na Listę Schindlera Stevena Spielberga i jest daleki od czarno-białych podziałów na zło i heroizm.” Peter Debruge, Variety
„Holland znakomicie odtwarza scenerię kanałów, zarówno w scenografii jak i w oświetleniu, a jednocześnie mistrzowsko buduje dramaturgię w miejscu spowitym mrokiem.” Mike Goodridge, Screen Daily