Film, Spotkanie
Perła w koronie – repremiera
W związku cyfrową rekonstrukcją drugiej części trylogii śląskiej, Perły w koronie Kazimierza Kutza, w Kinoteatrze Rialto w dniach 17–18 lutego odbędą się specjalne pokazy filmu z udziałem reżysera. Natomiast w Kinie Kosmos 19 lutego zaplanowano seans odrestaurowanej w zeszłym roku Soli ziemi czarnej. Cykl pokazów związany jest również z 89. urodzinami Mistrza.
Podczas uroczystej repremiery 17 lutego, poza samym Kazimierzem Kutzem, będą z nami odtwórcy głównych ról: Bernard Krawczyk i Olgierd Łukaszewicz; autorka kostiumów do filmu Barbara Ptak oraz opiekun artystyczny produkcji Wiesław Zdort.
Perła w koronie to osadzona na Górnym Śląsku połowy lat trzydziestych opowieść o wielkiej miłości młodego górniczego małżeństwa, ukazana w tle zwycięskiej walki strajkowej górników. Na wieść o planowanej likwidacji kopalni „Zygmunt”, górnicy ogłaszają strajk. Rodziny wspierają strajkujących a śląskie orkiestry i kobiety w strojach regionalnych manifestują przed kopalnią. Niestety, petycje górników pozostają jednak zbagatelizowane przez rząd. Górnicy decydują się na głodówkę, jednak dyrekcja pozostaje niewzruszona. Dopiero gdy przywódca strajkujących Siersza ogłasza, że górnicy nie opuszczą kopalni nawet w przypadku jej zalania, władze ustępują i podpisują ugodę.
Film otrzymał wiele nagród, m.in. Wielką Nagrodę i nagrodę za reżyserię na MFF w Panamie, Nagrodę dla Franciszka Pieczki w Łagowie podczas Lubuskiego Lata Filmowego, czy Złoty Globus na MFF w Mediolanie. (opis ze zbiorów Filmoteki Śląskiej)
W listopadzie ubiegłego roku uroczystą repremierę miał pierwszy ze śląskiej trylogii film Kazimierza Kutza, Sól ziemi czarnej. Po kolejnych trzech miesiącach prac nad rekonstrukcją kopii filmowej, możemy podzielić się z Państwem drugą częścią tryptyku – Perłą w koronie. Za cyfrowe odrestaurowanie filmu ponownie odpowiedzialne zostało Studio Filmowe KADR. Koszty pokrycia rekonstrukcji filmów, wynoszące blisko pół miliona złotych zostało uzyskane między innymi dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego i dotacjom Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.