Film

dramat

Reż. Chloé Zhao

Obsada:
David Strathairn (Dave), Frances McDormand (Fern), Swankie (Swankie), Linda May (Linda) i Patricia Grier (Patty).

USA, 2020

108 min

Nomadland

Nomadland

Fern (Frances McDormand) – po gospodarczym upadku robotniczego miasteczka w Nevadzie – pakuje swojego vana i wyrusza w drogę, odkrywając życie poza ramami konwencjonalnego społeczeństwa jako współczesna nomadka. „Nomadland”, trzeci film fabularny reżyserki Chloé Zhao, przedstawia historię Lindy May, Swankie i Boba Wellsa, prawdziwych nomadów, którzy stają się mentorami i towarzyszami Fern podczas jej podróży po rozległym amerykańskim Zachodzie. Film oparty na bestsellerowym reportażu Jessiki Bruder „Nomadland. W drodze za pracą”.

OSCAR – dla najlepszego filmu OSCAR – dla reżyserki Chloé Zhao OSCAR – dla najlepszej aktorki Frances McDormand

Złoty Glob dla najlepszego filmu (dramat)
Złoty Glob za najlepszą reżyserię dla Chloé Zhao
Złoty Lew festiwalu w Wenecji za najlepszy film
Złota Żaba Festiwalu Camerimage dla najlepszego operatora Joshua James Richards
4 nagrody Critic’s Choice: najlepszy film, najlepsza reżyseria, najlepszy scenariusz najlepsze zdjęcia
3 nagrody Satelity: najlepszy dramat, najlepsza reżyseria, najlepsza aktorka

fragmenty recenzji:
Chloé Zhao bardzo zadbała o to, by w jej filmie widz mógł poczuć się dobrze i by poczuł silną więź z główną bohaterką i ze światem. Jesteśmy wręcz oczarowani naturą, silną, mocną i niezmienną. Zdjęcia stałego współpracownika reżyserki, Joshuy Jamesa Richardsa olśniewają wrażliwością i ciepłem.
Patryk Karwowski, Po napisach

Opowiadając o ludziach wyrzuconych poza społeczny nawias twórcy „Nomadland” pamiętają, że ich historie są równie wartościowe i wielobarwne, co niejeden fikcyjny scenariusz. Przebijające przez ekran czułość i empatię rzadko spotyka się w tej dawce w dzisiejszym kinie.
Anna Tatarska, Onet

Film Zhao, z genialną rolą McDormand, właśnie rozpoczął długi pochód po festiwalach filmowych i wszelkiego rodzaju nagrody na pewno nie skończą się na Złotym Lwie. Ale nawet bez nich, trzeba ten film zobaczyć. Bo jest po prostu wyśmienity.
Radosław Folta, Movies Room