Film
Napoleon
Napoleon to monumentalne widowisko, przedstawiające drogę do władzy jednej z najbardziej znaczących postaci światowej historii – Napoleona Bonaparte, w którego rolę wcielił się laureat Oscara Joaquin Phoenix (Gladiator, Joker), a w roli Józefiny zobaczymy nominowaną do Oscara Vanesse Kirby (The Crown, Syn).
Ta imponująca swoim rozmachem produkcja filmowa, zrealizowana przez legendarnego reżysera Ridley’a Scotta (Blade Runner, Gladiator), pokazuje historię przyszłego cesarza Francuzów przez pryzmat jego burzliwego związku z jedyną prawdziwą miłością, Józefiną. Podczas rewolucji francuskiej Napoleon szybko awansował w szeregach wojskowych. Jako generał przejął władzę w wyniku zamachu stanu w 1799 r. i koronował się na cesarza. Prowadząc wojnę przeciwko narodom europejskim, rozszerzył swoje imperium.
Napoleon to człowiek, który zawsze mnie fascynował, powiedział reżyser Ridley Scott. Pojawił się znikąd, by rządzić wszystkim, ale przez cały czas prowadził romantyczną wojnę ze swoją cudzołożną żoną Józefiną. Podbił świat, aby zdobyć jej miłość, a kiedy poniósł porażkę, podbił świat, aby ją zniszczyć przy okazji niszcząc samego siebie.
Żaden aktor nie mógłby wcielić się w Napoleona tak jak Joaquin – powiedział Scott. Stworzył jednego z najbardziej złożonych cesarzy w historii kina w Gladiatorze, a teraz stworzymy kolejnego z jego Napoleonem.
Na ekranie zobaczymy zarejestrowane okiem kamery w niezwykle realistycznych i dynamicznych sekwencjach sceny bitew, będących realizacją wizjonerskich taktyk militarno-politycznych Napoleona – „geniusza wojny”.
Autorem scenariusza jest David Scarpa, który napisał scenariusz do jednego z poprzednich filmów Scotta Wszystkie pieniądze świata, a także do serialu Człowiek z wysokiego zamku. Widzowie mogą spodziewać się wspaniale dopracowanego widowiska – na planie filmu pracowało 300 ludzi, 100 koni, 11 kamer!
Ridley Scott kręci filmy od połowy lat 60., ale dopiero Pojedynek z 1977 r., który też rozgrywał się w epoce napoleońskiej, był przełomem w jego karierze reżyserskiej. W kolejnych dekadach chętnie wracał do estetyki kina historycznego takimi obrazami jak Gladiator, Królestwo Niebieskie, Robin Hood, a niedawno Ostatnim pojedynkiem.