Film

dramat, komedia

Reż. Alexander Payne

Obsada:
Paul Giamatti, Da'Vine Joy Randolph, Dominic Sessa

USA, 2023

133 min

Przesilenie zimowe →

The Holdovers

W cyklu: Filmowy Klub Seniora

Oscary 2024 – wygrana
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Da’Vine Joy Randolph

Złote Globy 2024 – nagrody przyznawane przez Hollywoodzkie Stowarzyszenie Prasy Zagranicznej
Najlepszy aktor/komedia/musical: Paul Giamatti
Najlepsza aktorka drugoplanowa: Da’Vine Joy Randolph

Critics’ Choice 2024 – Nagroda Dziennikarzy Amerykańskich – Broadcast Film Critics Association
Najlepszy aktor Paul Giamatti
Najlepsza aktorka drugoplanowa Da’Vine Joy Randolph
Najlepszy młody aktor / aktorka Dominic Sessa

Wielki powrót mistrza filmowego dialogu, Alexandra Payne’a, który zachwycił romantycznymi Bezdrożami, a potem uwodził obyczajową Nebraską.

W pierwszych scenach Przesilenia zimowego poznajemy antypatycznego profesora historii (Paul Giamatti w chyba najlepszej roli w karierze). Akcja filmu toczy się w szkole z internatem gdzieś w Nowej Anglii lat 70., w przeddzień przerwy świątecznej. Spędzić Nowy Rok w tej skostniałej, zmrożonej tradycją instytucji pod opieką belfra to najgorsza kara z możliwych. Jednak stopniowo, wraz z topniejącym śniegiem i wypitą whisky relacje między uczniami i pracownikami, będącymi niczym relikty minionego świata (dosłowne znaczenie tytułu The Holdovers), zaczynają się ocieplać. Z konfrontacji i szczerej rozmowy rodzi się wzajemne zrozumienie. Jesteśmy więc świadkami swoistego, niezależnego od wieku bolesnego coming-of-age. A wszystko to zostało okraszone cytatami z dzieł greckich klasyków i łacińskimi maksymami, smakowitymi jak ciepłe soul food przygotowane przez doświadczoną przez los czarną kucharkę, która woli spędzić święta w pustej szkole.