Performens, Teatr tańca

Obsada:
.

23. MFSP A PART – COMPAGNIE LI (LUO): Idź, idź, idź, mówi ptak (ludzki gatunek znieść nie umie niczego, co zbyt rzeczywiste)

W cyklu: 23. Międzynarodowy Festiwal Sztuk Performatywnych A Part

COMPAGNIE LI (LUO) (Francja)

Przedstawienie dla widzów dorosłych.

Li (luo) to autorski teatr tańca francuskiej tancerki butoh i choreografki Camille Mutel, mieszkającej i pracującej w Nancy.
Camille Mutel uczyła się tańca butoh u Masaki Iwana. Taniec butoh w interpretacji Camille Mutel opiera się na dwóch zasadach: wabi sabi (zasada niedoskonałości, nietrwałość i niekompletność, związana z milczeniem, czasem, przestrzenią i pustką) oraz ma (czasoprzestrzeń, która łączy i dzieli rzeczy).
W swoich pracach Mutel eksploruje nagość jako naczelną materię obrazu i ruchu. Nagość w pracach Mutel pojawia się w różnych kontekstach: jako poszukiwanie tego, co zapomniane; jako synonim samotności; jako emanacja pragnienia lub niezależności i siły. Jako „naga tancerka”, poza udziałem we własnych projektach, współpracowała z wieloma choreografami:, m. in. Matthieu Hocquemillerem i Cosminem Manolescu. Przez pewien czas pracowała też jako profesjonalna striptizerka.
W każdym ze swoich autorskich projektów teatralnych Mutel współpracuje z artystami z różnych środowisk twórczych (projektanci oświetlenia, śpiewacy, tancerze, kompozytorzy, fotografowie, artyści wizualni), z którymi kreuje spektakle – „przedmioty” choreograficzne.
Według Mutel obecności na scenie oznacza „jednoczenie się jedności”, która przemawia poprzez niewyrażalność, bezinteresowność, rozproszenie się ciała w świetle, złamanie obrazu akustycznego i wizualnego oraz zniesienie ciągłości.
Przedstawienia Camille Mutel były prezentowane na wielu festiwalach we Francji, Belgii, Luksemburgu, Amsterdamie, Niemczech i Japonii. Występ w Katowicach to pierwsza wizyta Compagnie Li (luo) w Polsce.

Tytuł spektaklu to cytat z poematu „Cztery kwartety” T. S. Eliota. Pomiędzy 3 performerami obecnymi na scenie powstają emocje i napięcia, rozpostarte między zaproszeniem, pokusą, zahamowaniem i inicjacją. Performerzy próbują przełamać niemożność wzajemnych relacji, a przedmioty i dźwięki stymulują ich ruch i działania. Każdy z performerów mierzy się sam ze sobą na własnym etapie swojego istnienia. Tłem dla ich działań i kontrapunktem są obrazy Osamu Kanemura – delikatnie zakorzeniając rzeczywistość spektaklu w unikalnej „rzeczywistości” miejskich wizji fotografa. Żywa natura zostaje skonfrontowana z żywą kulturą.

Koncepcja: Camille Mutel
Występują: Philippe Chosson, Camille Mutel, Isabelle Duthoit
Zarządzanie światłem i scenografia: Phil Colin
Fotografia: Osamu Kanemura
Kostiumy: Eleonore Daniaud
Premiera: 2015