Film
16. MDAG: Sojalizm
W cyklu: 16. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY na Śląsku
We wtorek (14.05) po projekcji zapraszamy na spotkanie z reżyserem i scenarzystą filmu – Stefano Libertim, który jest jednocześnie autorem książki Władcy jedzenia – ta ukazuje się właśnie na polskim rynku księgarskim nakładem wydawnictwa Agora. Rozmowę poprowadzą twórcy Klubu Myśli Ekologicznej w Katowicach – prof. Piotr Skubała i dr Ryszard Kulik.
Prof. dr hab. Piotr Skubała – profesor nauk biologicznych, Katedra Ekologii, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska, Uniwersytet Śląski, ekolog, akarolog (zajmuje się ekologią i systematyką roztoczy Oribatida), etyk środowiskowy, edukator ekologiczny, działacz na rzecz ochrony przyrody; aktywista klimatyczny, „ethic expert” w Komisji Europejskiej w Brukseli (program HORIZON 2020), członek komisji ds. GMO i GMM przy Ministrze Środowiska, stały współpracownik miesięcznika „AURA. Ochrona środowiska” i miesięcznika „Dzikie Życie”, współorganizator Festiwalu Kultury Ekologicznej „Zielono Mi”, organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej.
Dr Ryszard Kulik – doktor psychologii, trener psychologicznego treningu; Przewodniczący Rady Programowej Stowarzyszenia Pracownia na rzecz Wszystkich Istot, współorganizator Festiwalu Kultury Ekologicznej „Zielono Mi”; Organizator i współprowadzący spotkania Klubu Myśli Ekologicznej.
Sojalizm (Soyalism), Włochy 2018, 65 min.
Reżyseria: Enrico Parenti, Stefano Liberti
Zdjęcia: Enrico Parenti
Producent: Andrea Ricciardi, Susana Trojano
Produkcja: Albamada, Elliot Films
Wybrane festiwale i nagrody: 2018 – IDFA Amsterdam
W jaki sposób rosnący popyt na mięso w przeludnionych Chinach wpływa na lasy deszczowe w Amazonii? Dlaczego i po co brazylijscy farmerzy są wabieni na farmy soi w Mozambiku? Film przedstawia łańcuch produkcji wieprzowiny na światową skalę. Dowiadujemy się, że w świecie borykającym się ze skutkami zmian klimatu i przeludnieniem kontrola produkcji żywności staje się coraz większym i opłacalnym biznesem prowadzonym przez zaledwie garstkę gigantycznych korporacji. Ukazując proces przemysłowej produkcji wieprzowiny, począwszy od Chin po Brazylię, Stany Zjednoczone i Mozambik, film uświadamia, jak ogromna koncentracja władzy znajduje się w rękach zachodnich i chińskich firm, które potrafią dziś sterować światową konsumpcją. System masowej produkcji wieprzowiny powstał po koniec lat 70. ubiegłego wieku w Stanach Zjednoczonych, a następnie rozszerzony został na cały świat, szczególnie w gęsto zaludnionych krajach. Spowodował nie tylko wyparcie setek małych przedsiębiorców w tej branży, ale przede wszystkim na trwale zmienił charakter hodowli zwierząt, produkcji żywności i otaczający nas krajobraz. Obserwujemy, jakie zmiany wywołują w brazylijskich lasach deszczowych ogromne plantacje soi wykorzystywanej jako pasza dla świń. Widzimy, jak działają supertermiczne rzeźnie w Chinach, gdzie w ciągu godziny rzeźnik może zabić 600 świń. Film uświadamia, w jaki sposób ekspansja masowej produkcji wieprzowiny zagraża równowadze społecznej i środowiskowej Ziemi. Ujawnia też katastrofalne konsekwencje dla ludzi i środowiska, jakie wiążą się ze stale rosnącą industrializacją przemysłu spożywczego.
In a world struck by climate change and overpopulation, food production control is increasingly becoming a huge business for a handful of giant corporations. Following the industrial production chain of pork, from China to Brazil through the United States and Mozambique, this documentary describes the enormous concentration of power in the hands of these Western and Chinese companies.
This movement is putting out of business hundreds of thousands of small producers and permanently transforming entire landscapes. Launched in the United States at the end of the seventies, the system has been exported across the world, especially in large-populated countries such as China. From waste-lagoons in North Carolina to soybeans monoculture developed in the Amazon rainforest to feed animals, the movie describes how the expansion of this process is jeopardizing the social and environmental balance of the planet. In a Kenyan town bordering wildlife conservation land, two men try to hold onto their increasingly fragile status quo. A small–time ivory dealer fights to stay on top while forces mobilize to destroy his trade. When he turns to his younger cousin, a conflicted wildlife ranger who hasn’t been paid in months, they both see a possible lifeline. The plummeting elephant population in Africa has captured the attention of the world. And as the government cracks down, the poachers face their own existential crisis. For them, conservationists are not only winning their campaign to value elephant life over its ivory, but over human life as well. Who are these hunters who will risk death, arrest and the moral outrage of the world to provide for their families? Director Jon Kasbe followed the film’s subjects over a three-year period, gaining an extraordinary level of access and trust as he became part of their everyday lives. The result is a rare and visually arresting look through the perspectives and motives of the people at the epicenter of the conservation divide.