Film z muzyką na żywo

XXVI FESTIWAL ARS CAMERALIS – Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo

Filmy Bustera Keatona z muzyką na żywo w wykonaniu Bartka Pieszki – wibrafon, Przemysława Hanaja – gitara, Tomasza Drozdka – instrumenty świata

The Goat, reż. Buster Keaton, Mal St. Clair, USA 1921, 21 min
Sherlock Jr., reż. Buster Keaton, USA 1924, 45 min

Prelekcja: Agata Tecl-Szubert

Filmy zostaną zaprezentowane w zremasterowanej wersji.

Trio Pieszka/Hanaj/Drozdek

Bartek Pieszka – wibrafonista i kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach klasie jazzowego wibrafonu dr. Bernarda Maselego. Jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów i festiwali. Wraz z autorską formacją Bartek Pieszka Quartet koncertuje od 10 lat w Polsce i za granicą. W 2014 wydał swoją debiutancką płytę pt.: Slow Motion. Od lat współpracuję z Nikolą Kołodziejczykiem z którym tworzy kilka zespołów od duetu, poprzez kwartet i septet aż po Orkiestrę. Wspólnie w 2015 roku otrzymali nagrodę Fryderyka w kategorii Jazzowy Debiut Fonograficzny.

Przemysław Hanaj –  gitarzysta, pedagog, kompozytor. Absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach zarówno w klasie gitary elektrycznej, jak i gitary klasycznej. Jako aktywnie działający muzyk sesyjny, brał udział w wielu polskich i międzynarodowych projektach koncertowych i studyjnych. Współpracował m.in. z takimi zespołami i solistami jak: Hanna Banaszak, Ewa Bem, Elżbieta Adamiak, Piotr Machalica, Urszula Dudziak, Małgorzata Ostrowska, Felicjan Andrzejczak, Marcin Wyrostek, Joanna Smajdor, Orkiestra Wiesława Pieregorólki i Orkiestra Kameralna Silesian Art Collective.

Tomasz Drozdek (aka T.ETNO) – multi-instrumentalista, kolekcjoner nietypowych instrumentów z całego świata. Członek MUMIO i kilku zespołów muzycznych. W swoim solowym projekcie T.ETNO brzmienia instrumentów etnicznych łączy z elektroniką i techniką loopingu. Jest regularnie zapraszany do różnego rodzaju projektów muzycznych – etnicznych, folkowych, rockowych, a także chóralnych i orkiestrowych. Tworzy muzykę do słuchowisk radiowych i filmów. Jego utwory były wykorzystane w udźwiękowieniu dwóch adaptacji powieści w radiowej Trójce.  Jest również perkusistą math-metalowego zespołu Deliver_us.

Buster Keaton, obok Charlesa Chaplina i Harolda Lloyda, należy do najbardziej rozpoznawalnych twórców filmowego slapsticku. Keaton stworzył postać łatwo rozpoznawalną na ekranie, której atrybutami stały się płaski kapelusz, kamienna twarz i pełne ekspresji oczy. W ramach przeglądu zostaną pokazane dwa mniej znane filmy z bogatego dorobku twórcy: The Goat (1921) opowiadający historię włóczęgi omyłkowo wziętego za groźnego przestępcę oraz Sherlock Jr. (1924), którego bohaterem jest skromny kinooperator marzący o alternatywnym losie. Buster Keaton tworząc komedię, w której przenikają się dwie rzeczywistości – prawdziwa i fikcyjna – do głosu dopuścił swoją fascynację iluzją, snem i wywodzącymi się z nich mechanizmami kina. Sherlock Jr. wprowadził zupełnie nowatorską formułę do tradycji slapsticku. To właśnie o tym filmie René Clair powiedział, że mógłby być modelowym przykładem surrealizmu filmowego lat 20. Natomiast magazyn „Time” umieścił go na liście 100 najlepszych filmów wszechczasów.

Obydwa filmy zostaną pokazane w wersji po kompleksowej rekonstrukcji cyfrowej wykonanej w jednym z najlepszych laboratoriów na świecie L’Immagine Ritrovata pod nadzorem Cineteca di Bologna we współpracy z Cohen Film Collection.

Impreza w ramach przeglądu filmowego: FILMOWI MARZYCIELE, SZALEŃCY CZY REWOLUCJONIŚCI?